Cars are cool. Girls are cool.

‘I was a serious nerd until I discovered girls and cars.’

Ik spendeer waarschijnlijk veel te veel tijd online met het bekijken van foto’s. Niet dat dat erg is, in tijden van Facebook en Instagram doet iedereen dat wel min of meer. Ik analyseer graag alle foto’s die ik zie. Is de compositie goed? Zijn de kleuren goed. Komt het onderwerp goed over? Ik heb een tijdje portfolio’s beoordeeld. Ik geloof dat het met mijn visuele intuïtie wel goed zit. Waarschijnlijk helpt het me dat de fotografie die ik het meest bekijk neigt naar kunst. Sommigen mensen posten foto’s omdat ze ‘gewoon’ met fotografie bezig zijn, anderen zien zichzelf als kunstenaar.  Heel eerlijk gezegd beschouw ik maar 5% procent van wat ik zie als kunst. Er is zoveel copy-cat werk online of slecht uitgevoerde belichting, slechte ideeën en overige visuals die je na 3 seconden alweer vergeten bent. Jammer maar wel logisch. Van Rembrandt was er ook maar 1.  

Zal ik er eens in de zoveel tijd eens wat uitlichten?! Niet omdat het ‘stom’ is of achterlijk maar gewoon om m’n verbijstering te uiten. Verbijstering? Ja. Ik sta echt met m’n mond vol tanden bij sommige ideeën. Laten we es kijken. Voor mij moet er in foto’s iets van een narratief inzitten. Zelfs verlaten steegjes kunnen een verhaal vertellen. Een stilleven van bijv. fruit zit vol ‘leven’, de naam zegt het al. Portret fotografie kan enorme verhalen onthullen. En zo kun je nog wel een uurtje doorgaan. Ga ik maar niet doen, andere keer misschien. Waar hadden we het over? Oh ja.

Hier komt het enorme, allesomvattende, briljante, originele idee!!!

Meisje bij auto

Er is een auto en daar zet ik dan een model/mijn vriendin/de eigenaar van de auto naast. ZO VET. Of toch niet? Ik ga de geweldigste voorbeelden opzoeken, laat me eerst even uitleggen wat ik bedoel. Zoals ik net al zei, voor mij moet de foto een verhaal in zich hebben. Wat is nou het verhaal achter deze foto? Nou, het zou kunnen zijn, ‘auto’s zijn fijn om tegen te leunen’. Of, de lucht is blauw, mijn auto ook, en jouw spijkerbroek ook. Of, mijn auto is sexy en is ook een vrouwenmagneet. Of DIT is nou typisch de natte droom van mensen die van auto’s EN van vrouwen houden. Hmmm. Beetje mager wat mij betreft. Ik snap ook heus wel waar het vandaan komt.

Toen er net auto’s waren was het nog verantwoord om de aandacht te trekken door een aantrekkelijke vrouw. Waarom? 98% van de kopers waren mannen! Tegenwoordig kan dat echt niet meer. Vrouwen zijn geen objecten, vrouwelijke en mannelijke identiteit is veel meer diffuus dan ‘vroeger’. Dus ondanks dat het in de beginjaren van de auto veel werd toegepast het heeft z’n waarde grotendeels verloren. Zal nog een paar hele vette voorbeelden opzoeken en voorzien van een goed onderschrift. En ik hoop -al is het er maar 1- zo wat meer mensen te weerhouden van het ‘hee een auto, hee een meisje, wat een leuk gegeven voor een foto’ syndroom.

De titels die me zo 1,2,3 te binnen schieten zijn, ‘Hey ga es aan de kant ik heb haast!’, ‘Als ik ga zwemmen neem ik altijd de Ferrari.’ en ‘Ik hoop dat er een buurmens komt helpen.’

En zo kun je nog uren lachen online. Kan het ook beter als je per sé je auto wil combineren met een ‘hot chick’?

Bonnie and Clyde

Ik denk het wel. Dit heeft voor mijn gevoel nog enige relevantie. Laten we zeggen dat ik geen fan ben van auto foto’s, met of zonder model. 😉